Mieszkańcy szczecińskiej dzielnicy Dąbie od lat czekają na budowę wiaduktu nad torami w ciągu ulicy Pomorskiej. Z kolei w lewobrzeżnej części Szczecina już wkrótce ruszą pociągi pasażerskie do Polic, co może spowodować utrudnienia w ruchu drogowym na ulicy Jagiellońskiej. Jak przedstawiają się dziś przygotowania do budowy nowych wiaduktów?
Szczecin Dąbie to druga najważniejsza w ruchu pasażerskim stacja kolejowa w Szczecinie. Przejeżdżają przez nią pociągi od strony Stargardu i Goleniowa, a zatem z jednej strony z Trójmiasta, Poznania i Piły, a z drugiej strony ze Świnoujścia i Kołobrzegu. W efekcie przejazd kolejowy w ciągu ulicy Pomorskiej jest zamykany co kilka minut, co wpływa negatywnie na płynność ruchu drogowego. Tymczasem ulica Pomorska stanowi fragment jednego z trzech najważniejszych ciągów komunikacyjnych w prawobrzeżnej części Szczecina.
Już wkrótce z podobnymi problemami mogą zacząć zmagać się mieszkańcy Turzyna i Pogodna, dzielnic położonych na Lewobrzeżu, za sprawą uruchomienia połączeń pasażerskich do Polic w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, które ma nastąpić w 2026 roku. Linia kolejowa do Polic przecina bowiem kolizyjnie ulicę Jagiellońską, która łączy centrum miasta w zachodnimi dzielnicami. Czy istnieje szansa na budowę wiaduktów drogowych we wskazanych lokalizacjach w dającej się przewidzieć przyszłości?
Interpelację w tej sprawie złożył do prezydenta miasta szczeciński radny Prawa i Sprawiedliwości Marek Duklanowski. W odpowiedzi wiceprezydent Michał Przepiera przekazał, że miasto dysponuje programem funkcjonalno-użytkowym dla obydwu inwestycji. W przypadku ulicy Pomorskiej zadanie objęłoby nie tylko budowę wiaduktu nad torami, ale także przebudowę pobliskiego mostu nad rzeką Płonia, przystanków autobusowych i infrastruktury dla pieszych, wykonanie nowego odwodnienia drogi, organizacji ruchu i oświetlenia drogowego, a także przebudowę różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z planowaną inwestycją.
Projektowany układ drogowy w rejonie stacji kolejowej Szczecin Dąbie
Z kolei w przypadku wiaduktu w ciągu ulicy Jagiellońskiej przewidziano także przebudowę i rozbudowę jej fragmentu pomiędzy nim a ulicą Noakowskiego, a także fragmentu ulicy Witkiewicza (stanowi ona kontynuację ulicy Jagiellońskiej) i ulicy Twardowskiego. Wiceprezydent Przepiera wskazał w odpowiedzi na interpelację, że miasto nie dysponuje aktualnymi szacunkami dotyczącymi przewidywanych nakładów inwestycyjnych. Dla każdego zadania PFU opracowane zostały w latach 2019-2020, kiedy rzeczywistość cenowa była zupełnie inna niż dziś. Koszt budowy wiaduktu w ciągu ulicy Pomorskiej szacowano wówczas na niemal 36,5 mln zł netto, natomiast w przypadku konstrukcji w przebiegu ulicy Jagiellońskiej – blisko 24 mln zł netto.
Projektowany układ drogowy w rejonie węzła przesiadkowego Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Szczecin Pogodno
Przedstawiciel władz miasta przekazał również, że montaż finansowy dla obydwu inwestycji uzależniony jest od pozyskania funduszy zewnętrznych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Michał Przepiera wskazał jednocześnie, że zgodnie z deklaracjami zarządcy państwowej infrastruktury kolejowej nabór na projekty związane z poprawą bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych i dróg ma zostać wszczęty do końca bieżącego roku. Trudno jednak określić termin rozpoczęcia robót budowlanych. Wiceprezydent Szczecina przekazał, że jest to uzależnione od wielu zmiennych, nie tylko terminu pozyskania finansowania, ale także zawarcia porozumienia z PKP SA, właścicielem nieruchomości w rejonie planowanej inwestycji, opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę.