Partnerzy serwisu:
Miasto

Szczecin: Bliżej nowych wiaduktów nad liniami kolejowymi?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-08-2024
MIASTO
Szczecin: Bliżej nowych wiaduktów nad liniami kolejowymi?
fot. Google Street View
Mieszkańcy szczecińskiej dzielnicy Dąbie od lat czekają na budowę wiaduktu nad torami w ciągu ulicy Pomorskiej. Z kolei w lewobrzeżnej części Szczecina już wkrótce ruszą pociągi pasażerskie do Polic, co może spowodować utrudnienia w ruchu drogowym na ulicy Jagiellońskiej. Jak przedstawiają się dziś przygotowania do budowy nowych wiaduktów?

Szczecin Dąbie to druga najważniejsza w ruchu pasażerskim stacja kolejowa w Szczecinie. Przejeżdżają przez nią pociągi od strony Stargardu i Goleniowa, a zatem z jednej strony z Trójmiasta, Poznania i Piły, a z drugiej strony ze Świnoujścia i Kołobrzegu. W efekcie przejazd kolejowy w ciągu ulicy Pomorskiej jest zamykany co kilka minut, co wpływa negatywnie na płynność ruchu drogowego. Tymczasem ulica Pomorska stanowi fragment jednego z trzech najważniejszych ciągów komunikacyjnych w prawobrzeżnej części Szczecina.

Już wkrótce z podobnymi problemami mogą zacząć zmagać się mieszkańcy Turzyna i Pogodna, dzielnic położonych na Lewobrzeżu, za sprawą uruchomienia połączeń pasażerskich do Polic w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, które ma nastąpić w 2026 roku. Linia kolejowa do Polic przecina bowiem kolizyjnie ulicę Jagiellońską, która łączy centrum miasta w zachodnimi dzielnicami. Czy istnieje szansa na budowę wiaduktów drogowych we wskazanych lokalizacjach w dającej się przewidzieć przyszłości?

Interpelację w tej sprawie złożył do prezydenta miasta szczeciński radny Prawa i Sprawiedliwości Marek Duklanowski. W odpowiedzi wiceprezydent Michał Przepiera przekazał, że miasto dysponuje programem funkcjonalno-użytkowym dla obydwu inwestycji. W przypadku ulicy Pomorskiej zadanie objęłoby nie tylko budowę wiaduktu nad torami, ale także przebudowę pobliskiego mostu nad rzeką Płonia, przystanków autobusowych i infrastruktury dla pieszych, wykonanie nowego odwodnienia drogi, organizacji ruchu i oświetlenia drogowego, a także przebudowę różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z planowaną inwestycją.


Projektowany układ drogowy w rejonie stacji kolejowej Szczecin Dąbie

Z kolei w przypadku wiaduktu w ciągu ulicy Jagiellońskiej przewidziano także przebudowę i rozbudowę jej fragmentu pomiędzy nim a ulicą Noakowskiego, a także fragmentu ulicy Witkiewicza (stanowi ona kontynuację ulicy Jagiellońskiej) i ulicy Twardowskiego. Wiceprezydent Przepiera wskazał w odpowiedzi na interpelację, że miasto nie dysponuje aktualnymi szacunkami dotyczącymi przewidywanych nakładów inwestycyjnych. Dla każdego zadania PFU opracowane zostały w latach 2019-2020, kiedy rzeczywistość cenowa była zupełnie inna niż dziś. Koszt budowy wiaduktu w ciągu ulicy Pomorskiej szacowano wówczas na niemal 36,5 mln zł netto, natomiast w przypadku konstrukcji w przebiegu ulicy Jagiellońskiej – blisko 24 mln zł netto.


Projektowany układ drogowy w rejonie węzła przesiadkowego Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Szczecin Pogodno

Przedstawiciel władz miasta przekazał również, że montaż finansowy dla obydwu inwestycji uzależniony jest od pozyskania funduszy zewnętrznych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Michał Przepiera wskazał jednocześnie, że zgodnie z deklaracjami zarządcy państwowej infrastruktury kolejowej nabór na projekty związane z poprawą bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych i dróg ma zostać wszczęty do końca bieżącego roku. Trudno jednak określić termin rozpoczęcia robót budowlanych. Wiceprezydent Szczecina przekazał, że jest to uzależnione od wielu zmiennych, nie tylko terminu pozyskania finansowania, ale także zawarcia porozumienia z PKP SA, właścicielem nieruchomości w rejonie planowanej inwestycji, opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Radom szuka projektanta rozbudowy dziewięciu ulic

Miasto

Radom szuka projektanta rozbudowy dziewięciu ulic

Mikołaj Kobryński 30 lipca 2024

Fragment DW nr 408 do rozbudowy. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Fragment DW nr 408 do rozbudowy. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 26 lipca 2024

Mosty dla Regionów: Nowy most nad Sołą oddany do użytku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Miasto

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2024

Łódź: Jest wykonawca dokumentacji wiaduktów na Janowie

Miasto

Pozostałe z wątku:

Radom szuka projektanta rozbudowy dziewięciu ulic

Miasto

Radom szuka projektanta rozbudowy dziewięciu ulic

Mikołaj Kobryński 30 lipca 2024

Fragment DW nr 408 do rozbudowy. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Fragment DW nr 408 do rozbudowy. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 26 lipca 2024

Mosty dla Regionów: Nowy most nad Sołą oddany do użytku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Miasto

Siedlce z ofertami na budowę nowego wiaduktu nad torami

Przemysław Farsewicz 08 lipca 2024

Łódź: Jest wykonawca dokumentacji wiaduktów na Janowie

Miasto

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5